نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 471
بيشتر طبخ كند تا به مسكينان نيز بدهد، و بعد مىگفت:" نصف آن زنجير را
با ايمان به خدا از تن خود بيرون آورديم، و نصف ديگرش را با اطعام بيرون
مىكنيم" [1]
***
سپس
مىافزايد:" چون عقيده و عمل او چنين بود امروز در اينجا يار مهربانى
ندارد" (فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هاهُنا حَمِيمٌ).
***
" و نه طعامى جز از چرك و خون" (وَ لا طَعامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ).
قابل توجه اينكه" جزا" و" عمل" آنها كاملا با هم
متناسبند، به خاطر قطع پيوند با خالق، در آنجا دوست گرم و صميمى ندارند، و به خاطر
ترك اطعام مستمندان، غذايى جز چرك و خون از گلوى آنها پائين نمىرود، چرا كه آنها
سالها لذيذترين طعامها را مىخوردند در حالى كه بىنوايان جز خوندل طعامى
نداشتند.
" راغب" در" مفردات" مىگويد:" غسلين" به معنى
آبى است كه از شستشوى بدن كفار در دوزخ فرو مىريزد، ولى معروف اين است كه منظور
چرك و خونى است كه از بدن دوزخيان فرو مىريزد، و شايد منظور راغب نيز همين باشد،
و تعبير به" طعام" نيز مناسب همين معنى است.
در اينجا سؤالى مطرح مىشود و آن اينكه در آيه 6 سوره غاشيه آمده است: لَيْسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلَّا مِنْ ضَرِيعٍ:" آنها غذايى جز" ضريع" ندارند"
و" ضريع" را به نوعى" خار" تفسير كردهاند، و در آيه 43- 44
سوره" دخان" مىخوانيم إِنَّ
شَجَرَةَ الزَّقُّومِ طَعامُ الْأَثِيمِ:"
درخت زقوم طعام