نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 438
مستحكمشان افكند، و همه را درهم كوبيد و جسمهاى بىجانشان بر زمين افتاد.
قابل توجه اينكه: قرآن عامل نابودى اين قوم سركش را عذابى سركش مىشمرد"
الطاغية" و اين عذاب سركش در سوره اعراف آيه 78 به عنوان" رجفة"
(زلزله) ذكر شده، و در آيه 13 فصلت" صاعقة" و در 67 هود"
صيحة" آمده است كه در حقيقت همه به يك معنى بازمىگردد، زيرا صاعقه هميشه با
صداى عظيمى همراه است، و لرزه بر نقطهاى كه فرود مىآيد وارد مىكند و عذابى است
طغيانگر [1]
***
سپس
به سراغ سرنوشت" قوم عاد" مىرود، قومى كه در سرزمين" احقاف"
(در شبه جزيره عرب يا يمن زندگى مىكردند) قامتهايى طويل، اندامى قوى، شهرهايى
آباد، زمينهايى خرم و سرسبز، و باغهايى پرطراوت داشتند، پيامبر آنها حضرت"
هود" بود، آنها نيز طغيان و سركشى را بجايى رساندند كه خداوند با عذابى
دردناك كه شرح آن در همين آيات آمده است طومار زندگى آنها را درهم پيچيده، نخست
مىفرمايد:" اما عاد به وسيله تندبادى سركش و پرسروصدا و سرد و مسموم به
هلاكت رسيدند" (وَ أَمَّا عادٌ
فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عاتِيَةٍ).
" صرصر" (بر وزن دفتر) به بادهاى سرد يا پرسروصدا و يا مسموم گفته
مىشود، و مفسران هر سه معنى را در تفسير آن ذكر كردهاند، و جمع ميان آنها نيز
ممكن است.
" عاتية" از ماده" عتو" (بر وزن غلو) به معنى سركش است،
منتها نه سركش از فرمان خدا، بلكه سركش در معيار نسيمها و بادهاى معمولى.
[1] سرگذشت" قوم ثمود" در
جلد 6 تفسير نمونه صفحه 234 تا 241 مشروحا آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 438