نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 437
دنيا ناگهان دامان مجرمان سركش و طاغيان خودخواه را مىگيرد، همانگونه
كه" القارعة" در آيه بعد در كلمات بعضى از مفسران به همين معنى تفسير
شده است، و اتفاقا اين تفسير با آيات آينده كه سخن از عذابهاى كوبنده قوم عاد و
ثمود و فرعون و قوم لوط مىگويد تناسب بيشترى دارد.
در تفسير" على بن ابراهيم" نيز مىخوانيم:" الْحَاقَّةُ، الحذر بنزول
العذاب":" حاقه هشدارى است به نازل شدن عذاب" نظير آنچه در باره آل
فرعون (مؤمن- آيه 45) آمده است كه مىفرمايد وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ:
سپس به سراغ بيان سرنوشت اقوامى مىرود كه
روز قيامت (يا نزول عذاب الهى را در دنيا) منكر شدند، و مىافزايد:" قوم ثمود
و عاد عذاب كوبنده الهى را انكار كردند" (كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَ عادٌ بِالْقارِعَةِ).
***
" اما قوم ثمود به وسيله عذابى سركش هلاك شدند" (فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ).
" قوم ثمود" قومى بودند كه در يك منطقه كوهستانى ميان حجاز و شام
زندگى مىكردند، حضرت" صالح" به سوى آنها مبعوث شد، ولى آنها هرگز ايمان
نياوردند و به مبارزه با او برخاستند حتى از او خواستند كه اگر راست مىگويى عذابى
را كه به ما وعده مىدهى فرود آور! در اين هنگام" صاعقهاى ويرانگر" بر
آنها مسلط شد، و در چند لحظه لرزه بر قصرها و خانههاى
[1] تفسير" على بن ابراهيم"
جلد 2 صفحه 383 (توجه داشته باشيد" حاقة" با" حاق" از يك ماده
است).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 437