نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 379
در موقع سخن گفتن به قدرى نافذ الكلمه بود كه همه سكوت اختيار مىكردند و تكان
نمىخوردند، و به هنگامى كه ساكت مىشد آنها به سخن درمىآمدند، اما نزد او هرگز
نزاع و مجادله نمىكردند ... هر گاه فرد غريب و ناآگاهى با خشونت سخن مىگفت و
درخواستى مىكرد تحمل مىنمود، و به يارانش مىفرمود: هر گاه كسى را ديديد كه
حاجتى دارد به او عطا كنيد، و هرگز كلام كسى را قطع نمىكرد تا سخنش پايان گيرد [1] آرى اگر اين
اخلاق كريمه و اين ملكات فاضله نبود آن ملت عقب مانده جاهلى و آن جمع خشن انعطاف
ناپذير در آغوش اسلام قرار نمىگرفتند، و به مصداق" لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ" همه پراكنده مىشدند.
و چه خوب است كه اين اخلاق اسلامى امروز زنده شود و در هر مسلمانى پرتوى از
خلق و خوى پيامبر ص باشد.
روايات اسلامى نيز در اين زمينه چه در باره شخص پيامبر ص و چه در باره وظيفه
همه مسلمين فراوان است كه در اينجا به چند روايت اشاره مىكنيم:
1- در حديثى آمده است كه پيامبر ص فرمود: (
انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق
:" من براى اين مبعوث شدهام كه فضائل اخلاقى را تكميل كنم" [2] به اين ترتيب
يكى از اهداف اصلى بعثت پيامبر ص همين تكميل اخلاق فضيله است.
2- در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است:"
انما المؤمن ليدرك بحسن خلقه درجة قائم الليل و صائم النهار
):" مؤمن با حسن خلق خود به درجه كسى مىرسد كه شبها به عبادت مىايستد،
و روزها روزهدار است" [3]