نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 331
كنيد، سپس به آسمان صعود كرد"! [1] اين لطيفترين تعبيرى است كه ممكن است در باره عقل و خرد، و
نسبت آن با" حيا" و" دين" گفته شود، چرا كه اگر عقل از دين
جدا گردد با اندك چيزى بر باد مىرود، يا به انحراف كشيده مىشود، و اما"
حيا" كه مانع انسان از ارتكاب زشتيها و گناهان است آن نيز ثمره شجره معرفت و
عقل و خرد است.
اين نشان مىدهد كه" آدم" سهم قابل ملاحظهاى از عقل داشت كه به
هنگام مخير شدن در ميان اين سه چيز، مرحله بالاتر عقل را برگزيد، و در سايه آن هم
دين را تصاحب كرد و هم حيا را.
در حديث ديگرى از امام صادق ع مىخوانيم:
من كان عاقلا كان له دين، و من كان له دين دخل الجنة
:" كسى كه عاقل باشد دين دارد، و كسى كه دين داشته باشد داخل بهشت
مىشود" (بنا بر اين بهشت جاى عاقلان است) [2] البته عقل در اينجا به معنى معرفت راستين است،
نه شيطنتهاى شياطين كه در سياستمداران جبار و ظالم جهان ديده مىشود كه به گفته
امام صادق ع