نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 295
لغزشهايى سرمىزند، اگر درهاى بازگشت به روى او بسته شود، مايوس مىگردد، و
براى هميشه از راه مىماند، و لذا در مكتب تربيتى اسلام، توبه به عنوان يك اصل
تربيتى با اهميت فوق العادهاى مطرح است، و از تمام گنهكاران دعوت مىكند كه براى
اصلاح خويش و جبران گذشته از اين در، وارد شوند.
امام على بن الحسين ع در مناجات" تائبين" به پيشگاه خدا چنين عرضه
مىدارد:
الهى انت الذى فتحت لعبادك بابا الى عفوك سميته التوبة، فقلت تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً، فما عذر من اغفل دخول الباب بعد فتحه
" خداى من تو كسى هستى كه درى به سوى عفوت به روى بندگانت گشودهاى، و
نامش را توبه نهادهاى، و فرمودهاى بازگرديد به سوى خدا و توبه كنيد توبه خالصى،
اكنون عذر كسانى كه از ورود از اين در، بعد از گشايش آن، غافل شوند چيست"؟! [1] به قدرى در
مساله توبه در روايات تاكيد شده كه در حديثى از امام باقر ع مىخوانيم:
ان اللَّه تعالى اشد فرحا بتوبة عبده من رجل اضل راحلته و زاده فى ليلة ظلماء،
فوجدها
:" خداوند از توبه بندهاش بيش از كسى كه مركب و توشه خود را در بيابان
در يك شب تاريك گم كرده و سپس آن را بيابد شاد مىگردد"! [2] اين تعبيرات
آميخته با بزرگوارى همه براى تشويق به اين امر مهم حياتى است.
ولى بايد توجه داشت كه" توبه تنها لقلقه زبان، و گفتن" استغفر
اللَّه" نيست بلكه شرايط و اركانى دارد كه در تفسير توبه نصوح در آيات فوق به
آن