responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 221

گردد تا زن پاك شود سپس اگر مى‌خواهد او را طلاق دهد اقدام كند" [1] همين معنى در روايات اهل بيت ع نيز به طور مكرر آمده، حتى به عنوان تفسير آيه ذكر شده است‌ [2] سپس به دومين حكم كه مساله نگهداشتن حساب عده است پرداخته مى‌فرمايد:" حساب عده را نگه داريد" (وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ).

دقيقا ملاحظه كنيد كه سه بار زن، ايام پاكى خود را به پايان رساند و عادت ماهيانه ببيند، هنگامى كه سومين دوران پاكى پايان يافت، و وارد عادت ماهيانه سوم شد، ايام عده سر آمده و پايان يافته است.

اگر در اين امر دقت نشود ممكن است، دوران عده بيش از مقدار لازم محسوب گردد، و ضرر و زيانى متوجه زن شود، چرا كه او را از ازدواج مجدد بازمى‌دارد، و اگر كمتر باشد، هدف اصلى از عده كه حفظ حريم ازدواج اول، و مساله عدم انعقاد نطفه است رعايت نشده.

" احصوا" از ماده" احصاء" به معنى شمارش است و در اصل از" حصى" به معنى ريگ گرفته شده، زيرا بسيارى از مردم در زمانهاى قديم كه به خواندن و نوشتن آشنا نبودند، حساب موضوعات مختلف را با ريگها نگه مى‌داشتند.

قابل توجه اينكه: مخاطب به نگهدارى حساب عده، مردان هستند، اين به خاطر آن است كه مساله" حق نفقه و مسكن" بر عهده آنها است، و همچنين" حق رجوع" نيز از آن آنان است، و گرنه زنان نيز موظفند كه براى روشن شدن تكليفشان حساب عده را دقيقا نگه دارند.

بعد از اين دستور، همه مردم را به تقوى و پرهيزگارى دعوت كرده‌


[1] اين روايات در كتاب" الطلاق" از صحيح مسلم جلد 2 صفحه 1903 به بعد آمده است.

[2]" وسائل الشيعه" جلد 15 صفحه 348" باب كيفيت طلاق العدة".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 221
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست