نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 221
گردد تا زن پاك شود سپس اگر مىخواهد او را طلاق دهد اقدام كند" [1] همين معنى در
روايات اهل بيت ع نيز به طور مكرر آمده، حتى به عنوان تفسير آيه ذكر شده است [2] سپس به دومين
حكم كه مساله نگهداشتن حساب عده است پرداخته مىفرمايد:" حساب عده را نگه
داريد" (وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ).
دقيقا ملاحظه كنيد كه سه بار زن، ايام پاكى خود را به پايان رساند و عادت
ماهيانه ببيند، هنگامى كه سومين دوران پاكى پايان يافت، و وارد عادت ماهيانه سوم
شد، ايام عده سر آمده و پايان يافته است.
اگر در اين امر دقت نشود ممكن است، دوران عده بيش از مقدار لازم محسوب گردد، و
ضرر و زيانى متوجه زن شود، چرا كه او را از ازدواج مجدد بازمىدارد، و اگر كمتر
باشد، هدف اصلى از عده كه حفظ حريم ازدواج اول، و مساله عدم انعقاد نطفه است رعايت
نشده.
" احصوا" از ماده" احصاء" به معنى شمارش است و در اصل
از" حصى" به معنى ريگ گرفته شده، زيرا بسيارى از مردم در زمانهاى قديم
كه به خواندن و نوشتن آشنا نبودند، حساب موضوعات مختلف را با ريگها نگه مىداشتند.
قابل توجه اينكه: مخاطب به نگهدارى حساب عده، مردان هستند، اين به خاطر آن است
كه مساله" حق نفقه و مسكن" بر عهده آنها است، و همچنين" حق
رجوع" نيز از آن آنان است، و گرنه زنان نيز موظفند كه براى روشن شدن تكليفشان
حساب عده را دقيقا نگه دارند.
بعد از اين دستور، همه مردم را به تقوى و پرهيزگارى دعوت كرده
[1] اين روايات در كتاب"
الطلاق" از صحيح مسلم جلد 2 صفحه 1903 به بعد آمده است.
[2]" وسائل الشيعه" جلد 15
صفحه 348" باب كيفيت طلاق العدة".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 221