نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 211
از حرص و بخل خودم نگاهدار" يكى از يارانش عرض مىكند: فدايت شوم، امشب
نشنيدم غير از اين دعا، دعاى ديگرى كنى فرمود: چه چيز از بخل و حرص نفس مهمتر است
در حالى كه خداوند مىفرمايد: وَ مَنْ
يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ[1]
***
سپس براى تشويق به انفاق و جلوگيرى از بخل
و شح نفس مىفرمايد:
" اگر شما به خدا، قرض الحسنه دهيد، آن را براى شما مضاعف مىسازد، و شما
را مشمول آمرزش خويش مىگرداند، و خدا شكرگزار و بردبار است) (إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَكُمْ
وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ).
چه تعبير عجيبى كه بارها در قرآن مجيد در مورد" انفاق فى سبيل
اللَّه" تكرار شده، خدايى كه آفريننده اصل و فرع وجود ما، و بخشنده تمام
نعمتها، و مالك اصلى همه ملكها است، از ما وام مىطلبد! و در برابر آن وعده"
اجر مضاعف" و آمرزش مىدهد، و نيز از ما تشكر مىكند، لطف و محبت بالاتر از
اين تصور نمىشود، و بزرگوارى و رحمت فراتر از اين ممكن نيست، ما چه هستيم و چه
داريم كه به او وام دهيم؟ و تازه چرا اينهمه پاداش عظيم بگيريم؟! اينها همه نشانه
اهميت مساله انفاق از يك سو و لطف بىپايان خدا در باره بندگان از سوى ديگر نيست؟
" قرض" در اصل به معنى قطع كردن و بريدن است، و چون با واژه"
حسن" همراه شود، اشاره به جدا كردن مال از خويشتن و دادن آن در راه خير است.
" يضاعفه" از ماده" ضعف" (بر وزن شعر) چنان كه قبلا هم
گفتهايم،