نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 167
هر اجتماعند چرا كه" اولا" در درون جامعهها زندگى مىكنند و از
تمام اسرار با خبرند.
ثانيا- شناختن آنها هميشه كار آسانى نيست، و گاه خود را چنان در لباس دوست
نشان مىدهند كه انسان باور نمىكند.
ثالثا- چون چهره اصلى آنها براى بسيارى از مردم ناشناخته است درگيرى مستقيم و
مبارزه صريح با آنها كار مشكلى است.
رابعا- آنها پيوندهاى مختلفى با مؤمنان دارند (پيوندهاى سببى و نسبى و غير
اينها) و وجود همين پيوندها مبارزه با آنها را پيچيدهتر مىسازد خامسا- آنها از
پشت خنجر مىزنند و ضرباتشان غافلگيرانه است.
اين جهات و جهات ديگرى سبب مىشود كه آنها ضايعات جبران ناپذيرى براى جوامع به
بار آورند، و به همين دليل براى دفع شر آنها بايد برنامهريزى دقيق و وسيعى داشت.
در حديثى آمده است كه پيامبر فرمود:
انى لا اخاف على امتى مؤمنا و لا مشركا اما المؤمن فيمنعه اللَّه بايمانه، و
اما المشرك فيخزيه اللَّه بشركه، و لكنى اخاف عليكم كل منافق عالم اللسان، يقول ما
تعرفون و يفعل ما تنكرون:
" من بر امتم نه از مؤمنان بيمناكم، نه از مشركان، اما مؤمن ايمانش مانع
ضرر او است، و اما مشرك خداوند او را به خاطر شركش رسوا مىكند، ولى من از"
منافق" بر شما مىترسم كه از زبانش علم مىريزد (و در قلبش كفر و جهل است)
سخنانى مىگويد كه براى شما دلپذير است، اما اعمالى (در خفا) انجام مىدهد كه زشت
و بد است" [1] در باره
منافقان بحثهاى مشروح ديگرى در جلد اول (ذيل آيات 8 تا 16
[1]" سفينة البحار" جلد 2
صفحه 606 ماده" نفق"- شبيه همين معنى در" نهج البلاغه" نامه
27 نيز آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 167