نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 110
در پايان آيه مىفرمايد:" او عزيز و حكيم است" (وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ).
***
سپس به اين نعمت بزرگ يعنى بعثت پيامبر گرامى اسلام ص و برنامه تعليم و
تربيت او اشاره كرده. مىافزايد:" اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد و لايق
ببيند مىبخشد، و خداوند صاحب فضل عظيم است" (ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو
الْفَضْلِ الْعَظِيمِ).
در حقيقت اين آيه همانند آيه 164 سوره آل عمران است كه مىگويد:
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ
فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ
وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي
ضَلالٍ مُبِينٍ و همه چيز آن تقريبا شبيه آيات مورد بحث است.
بعضى نيز احتمال دادهاند كه"
ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ" (اين فضل الهى است)
اشاره به اصل مقام نبوت باشد كه خداوند اين مقام را به هر كس كه شايسته بداند
مىدهد.
ولى تفسير اول، مناسبتر است، هر چند جمع ميان هر دو نيز ممكن است، كه هم رهبرى
پيامبر ص براى امت فضل الهى است و هم مقام نبوت براى شخص پيامبر ص.
ناگفته پيدا است كه تعبير" من يشاء" (هر كس را بخواهد) مفهومش اين
نيست كه خدا بىحساب، فضل و مرحمت خود را به كسى مىدهد، بلكه مشيت در اينجا توأم
با حكمت است، همانگونه كه توصيف خداوند را به عزيز و حكيم در نخستين آيه سوره اين
مطلب را روشن ساخته.
امير مؤمنان على ع نيز در تشريح اين فضل بزرگ الهى در نهج البلاغه مىفرمايد:
فانظروا الهى مواقع نعم اللَّه عليهم، حين بعث اليهم رسولا، فعقد بملته
طاعتهم، و جمع على دعوته الفتهم، كيف نشرت النعمة عليهم جناح
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 110