نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 92
و بالآخره در" بخش پنجم" اين سوره اشاره كوتاهى به سرنوشت مجرمان و
قسمتى از مجازاتهاى دردناك آنها آمده است، ولى از آنجا كه اساس سوره بر بيان رحمت
الهى است در اين قسمت توضيح زيادى داده نشده، به عكس نعمتهاى بهشتى كه به طور
مشروح و گسترده آمده است آن چنان كه دلهاى مؤمنان را غرق سرور و اميد كرده، غبار
غم را از دل برمىدارد، و نهال شوق را در خاطر مىنشاند.
تكرار آيه" فَبِأَيِّ آلاءِ
رَبِّكُما تُكَذِّبانِ" آن هم در مقطعهاى
كوتاه آهنگ جالب و زيبايى به سوره داده، و چون با محتواى زيبايش آميخته مىشود و
جاذبه خيره كنندهاى پيدا مىكند، لذا جاى تعجب نيست كه در حديثى از پيغمبر گرامى
اسلام ص نقل شده است كه فرمود:
لكل شىء عروس و عروس القران سورة الرحمن جل ذكره:
" براى هر چيزى عروسى است، و عروس قرآن سوره الرحمن است" [1] قابل توجه
اينكه واژه" عروس" گرچه در زبان فارسى به خصوص زن اطلاق مىشود، ولى در
فرهنگ عرب به مرد و زن هر دو ما دام كه در مراسم عروسى هستند اطلاق مىگردد [2] و از آنجا كه
مرد و زن در چنين مراسمى در بهترين و زيباترين حالات و كاملترين احترامات قرار
دارند اين واژه به موجودات بسيار زيبا و گرامى اطلاق مىشود.
علت انتخاب نام" الرحمن" براى اين سوره و نيز تناسبش ناگفته پيداست.
***
[1]" مجمع البيان"
آغاز" سوره الرحمن" اين حديث در" در المنثور" جلد 6 صفحه 140
نيز آمده است.
[2]" لسان العرب" و"
مجمع البحرين" و" صحاح اللغة و ..."
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 92