نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 85
گرفته، و رو به سوى معصيت مىآورند به گمان اين كه مجبورند، يا اين كه معتقدند
مرتكبين گناهان كبيره سرنوشتشان روشن نيست و آن را به قيامت مىاندازند [1] و در حديثى از
امام باقر ع مىخوانيم:"
نزلت هذه فى القدرية" ذُوقُوا
مَسَّ سَقَرَ إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ
" اين آيات در باره قدريه نازل شده در قيامت به آنها گفته مىشود آتش
دوزخ را بچشيد ما هر چيزى را روى حساب و اندازه آفريديم [2] (اشاره به اين كه منظور از اندازه و حساب اين
است كه براى هر گناهى مجازات دقيقى معين ساختهايم، و اين يكى ديگر از تفسيرهاى
آيه است، و يا اين كه شما كه منكر تقدير الهى بوديد و خود را قادر بر هر چيز
مىپنداشتيد و خدا را از قلمرو اعمال خود بيرون فكر مىكرديد اكنون قدرت خدا را
ببينيد، و بچشيد عذاب انحراف خود را).
3- فرمان خداوند فقط يك كلمه است!
مىدانيم در ميان" علت تامه" و" معلول" هيچگونه فاصله
زمانى وجود ندارد، و لذا در اصطلاح فلاسفه، تقدم علت را بر معلول تقدم رتبى
مىدانند، و در مورد اراده خداوند نسبت به امر ايجاد و خلقت كه روشنترين مصداق علت
تامه يا مصداق منحصر به فرد علت تامه است، اين معنى روشنتر مىباشد.
و لذا اگر آيه وَ ما أَمْرُنا إِلَّا
واحِدَةٌ: (امر ما يك كلمه بيش نيست) را به كلمه"
كن" تفسير كردهاند، از تنگى بيان است، و الا كلمه" كن" نيز تركيبى
است از كاف و نون و نياز به زمان دارد، و حتى" فاء" در"
فيكون" كه