نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 542
فراموش كردند، خدا نيز آنها را (از رحمتش) فراموش كرده، منافقان قطعا فاسقند.
با اين تفاوت كه در آنجا فراموش كردن خدا سبب قطع رحمت او ذكر شده، و در اينجا
سبب خود فراموشى كه هر دو به يك نقطه منتهى مىشود (دقت كنيد).
***
در آخرين آيه مورد بحث به مقايسه اين دو گروه (گروه مؤمنان با تقوى، و
متوجه به مبدأ و معاد، و گروه فراموشكاران خدا كه گرفتار خود فراموشى شدهاند)
پرداخته، مىگويد:" اصحاب دوزخ و اصحاب بهشت يكسان نيستند" (لا يَسْتَوِي أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ).
نه در اين دنيا، نه در معارف، نه در نحوه تفكر، نه در طرز زندگى فردى و جمعى و
هدف آن، و نه در آخرت و پاداشهاى الهى، خط اين دو گروه در همه جا، و همه چيز، از
هم جدا است، يكى به ياد خدا و قيامت و احياى ارزشهاى والاى انسانى، و اندوختن
ذخائر براى زندگى جاويدان است، و ديگرى غرق شهوات و لذات مادى و گرفتار فراموشى
همه چيز و اسير بند هوا و هوس [1] و به اين ترتيب انسان بر سر دو راهى قرار دارد يا بايد به
گروه اول بپيوندد يا به گروه دوم و راه سومى در پيش نيست.
و در پايان آيه به صورت يك حكم قاطع مىفرمايد:" فقط اصحاب بهشت رستگار و
پيروزند" (أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُونَ).
نه تنها در قيامت رستگار و پيروزند كه در اين دنيا نيز پيروزى و آرامش و نجات
از آن آنها است، و شكست در هر دو جهان نصيب فراموشكاران است.
[1] حذف متعلق (متعلق" لا
يستوى") دليل بر عموم است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 542