نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 473
و بازماندن از مقصد توصيف مىنمايد.
مساله ولايت به معنى خاص، و حب فى اللَّه و بغض فى اللَّه به معنى عام،
مسالهاى است كه در روايات اسلامى روى آن تاكيد فراوان شده است، تا آنجا كه سلمان
فارسى به امير مؤمنان على ع عرض مىكند: هر زمان خدمت پيامبر ص رسيدم دست بر شانه
من زد و اشاره به تو كرد و فرمود:" اى سلمان اين مرد و حزبش پيروزند"! (
يا ابا الحسن ما اطلعت على رسول اللَّه الا ضرب بين كتفى و قال يا سلمان هذا و
حزبه هم المفلحون
) [1] و در
مورد دوم يعنى ولايت عامه در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص مىخوانيم:
ود المؤمن للمؤمن فى اللَّه من اعظم شعب الايمان:
" دوستى مؤمن نسبت به مؤمن براى خدا از مهمترين شعبههاى ايمان است" [2] و در حديث
ديگرى آمده است كه" خداوند به موسى وحى فرستاد آيا هرگز عملى براى من انجام
دادهاى؟ عرض كرد: آرى براى تو نماز خواندهام، روزه گرفتهام، انفاق كردهام، و
به ياد تو بودهام، فرمود: اما نماز براى تو نشانه حق است، و روزه سپر آتش، و
انفاق سايهاى در محشر، و ذكر نور است، كدام عمل را براى من بجا آوردهاى اى
موسى؟! عرض كرد: خداوندا خودت مرا در اين مورد راهنمايى فرما، فرمود: هل واليت لى
وليا؟ و هل عاديت لى عدوا قط؟ فعلم موسى ان افضل الاعمال الحب فى اللَّه و البغض
فى اللَّه!" آيا هرگز به خاطر من كسى را دوست داشتهاى؟ و به خاطر من كسى را
دشمن داشتهاى؟ اينجا بود كه موسى دانست برترين اعمال حب فى اللَّه و بغض فى
اللَّه
[1] اين حديث را تفسير برهان از كتب
اهل سنت نقل كرده است (برهان جلد 4 صفحه 312).