responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 453

است.

ولى بعضى با قبول اين موضوع، اصرار دارند فضيلت بودن آن را انكار كنند.

از جمله اينكه مى‌گويند اگر بزرگان صحابه اقدام به اين كار نكردند نيازى به آن نديدند، و يا وقت كافى نداشتند، يا فكر مى‌كردند مبادا باعث ناراحتى فقرا و وحشت اغنيا گردد! بنا بر اين فضيلتى براى على ع محسوب يا موجب سلب فضيلتى از ديگران نمى‌گردد! [1] ولى گويا آنها در متن آيه دوم دقت نكرده‌اند كه خداوند به عنوان سرزنش مى‌فرمايد: أَ أَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقاتٍ‌" آيا از فقر ترسيديد و بخل كرديد كه قبل از نجوى صدقه‌اى نداديد" و حتى در ذيل آيه تعبير به توبه مى‌كند كه ظاهرا ناظر به همين معنى است، از اين تعبير روشن مى‌شود كه اقدام بر صدقه و نجوى با پيامبر ص كار مطلوبى بوده است و گرنه سرزنش و توبه نداشت.

بدون شك جمعى از اصحاب سرشناس پيامبر ص قبل از اين ماجرا با پيامبر ص نجوى داشتند، (چون افراد عادى و دور افتاده كمتر اقدام به چنين كارى مى‌كردند) ولى همين صحابه معروف بعد از دستور صدقه از اين كار خوددارى نمودند، تنها كسى كه به اين دستور احترام گذارد و جامه عمل به آن پوشانيد على ع بود چه مى‌شود كه ما ظاهر آيات و رواياتى كه در اين زمينه است و در كتب مختلف اسلامى نقل شده بپذيريم و با احتمالات ضعيف و بى اساس يك واقعيت را ناديده نگيريم، و با عبد اللَّه بن عمر كه اين فضيلت را همرديف با تزويج فاطمه ع و پرچمدارى روز فتح خيبر و برتر از" حمر النعم" قرار داده همصدا شويم؟!

***


[1] به" تفسير فخر رازى" و" روح البيان" ذيل آيات مورد بحث مراجعه شود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 453
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست