responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 451

على ع بود از جمعى از محدثان از ابن عباس نقل كرده است‌ [1] در" در المنثور" نيز روايات متعددى در ذيل آيات فوق در همين معنى آمده است‌ [2] در تفسير" روح البيان" از" عبد اللَّه فرزند عمر بن خطاب" نقل مى‌كند كه مى‌گفت: كان لعلى (ع) ثلاث، لو كانت لى واحدة منهن كانت احب الى من حمر النعم: تزويجه فاطمه (ع)، و اعطائه الراية يوم خيبر، و آية النجوى!:

" على ع سه فضيلت داشت كه اگر يكى از آنها براى من حاصل مى‌شد بهتر بود از شتران سرخ موى (اين تعبير در ميان عرب براى اشاره به گرانبهاترين اموال به كار برده مى‌شد، و آن را به صورت ضرب المثل به هنگام بيان بسيار نفيس بودن چيزى ذكر مى‌كردند) نخست تزويج پيامبر ص فاطمه (سلام اللَّه عليها) را به او بود، و ديگر دادن پرچم به دستش در روز خيبر، و ديگر آيه نجوى" [3] ثبوت اين فضيلت بزرگ براى على ع در غالب كتب تفسير و حديث آمده و چنان مشهور و معروف است كه نيازى به شرح بيشتر نيست.

2- فلسفه تشريع و نسخ حكم صدقه قبل از نجوى‌

چرا وجوب صدقه قبل از نجوى كردن با پيامبر ص تشريع شد و بعد از مدت كوتاهى نسخ گرديد؟


[1] تفسير فخر رازى جلد 29 صفحه 271.

[2] در المنثور جلد 6 صفحه 185.

[3] تفسير" روح البيان" جلد 9 صفحه 406 (اين حديث را" طبرسى" در" مجمع البيان"،" زمخشرى" در" كشاف"،" قرطبى" در" تفسير جامع" ذيل آيات مورد بحث آورده‌اند).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 451
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست