responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 424

است" (وَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهِيدٌ).

اين در حقيقت به منزله دليلى است بر آنچه در جمله قبل ذكر شد.

آرى حضور خداوند در همه جا، و در هر زمان، و در درون و برون ما، ايجاب مى‌كند كه نه فقط اعمال بلكه نيات و عقائد ما را احصا كند، و در آن روز بزرگ كه" يوم البروز" است همه را بازگو فرمايد، تا هم خود انسان و هم ديگران بدانند، اگر عذاب و مجازات سختى در كار است دليلش چيست؟

***
سپس براى تاكيد بر حضور خداوند در همه جا و آگاهى او بر همه چيز سخن را به مساله" نجوى" (گفتگوهاى در گوشى) مى‌كشد و مى‌فرمايد:" آيا نمى‌دانى كه خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه در زمين است مى‌داند" (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌).

گرچه روى سخن در اينجا به پيامبر است ولى مقصود عموم مردم مى‌باشد [1] و اين در حقيقت مقدمه‌اى است براى بيان مساله نجوى و سخنان در گوشى.

سپس مى‌افزايد:" هيچگاه سه نفر با هم در گوشى صحبت نمى‌كنند، مگر اينكه خداوند چهارمين آنهاست، و هيچگاه پنج نفر با هم نجوى نمى‌كنند مگر اينكه خداوند ششمين آنهاست" (ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى‌ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ) [2]" و نه تعدادى كمتر و نه بيشتر از آن، مگر اينكه او همراه آنهاست هر جا باشند" (وَ لا أَدْنى‌ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا).


[1]" ا لم تر" از ماده" رؤيت" در اصل به معنى مشاهده كردن حسى است، ولى در بسيارى از موارد به معنى شهود قلبى و علم و آگاهى آمده است.

[2]" نجوى" گرچه مصدر است ولى در اينجا به معنى اسم فاعل آمده است و يا از قبيل" زيد عدل" مى‌باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 424
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست