نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 387
و از آن خارج نگردد؟ امام ع در پاسخ فرمود: نه". [1] توضيح اينكه: سياحتى كه در اين روايت از آن
نهى شده چيزى همرديف رهبانيت يعنى يك نوع رهبانيت سيار بوده است، به اين معنى كه
بعضى از افراد بىآنكه خانه و زندگى براى خود تهيه كنند، يا كسب و كارى داشته
باشند، به صورت جهانگردى بدون زاد و توشه، دائما از نقطهاى به نقطه ديگر
مىرفتند، و با گرفتن كمك از مردم و گدايى زندگى مىكردند، و آن را يك نوع زهد و
ترك دنيا مىپنداشتند، ولى اسلام هم رهبانيت ثابت را نفى كرده است و هم رهبانيت
سيار را، آرى از نظر تعليمات اسلام مهم آن است كه انسان در دل اجتماع وارسته و
زاهد باشد نه در انزوا و بيگانگى از اجتماع!
2- سرچشمه تاريخى رهبانيت
تواريخ موجود مسيحيت نشان مىدهد كه رهبانيت به صورت فعلى در قرون اول مسيحيت
وجود نداشته، و پيدايش آن را بعد از قرن سوم ميلادى، هنگام ظهور امپراطورى رومى به
نام" ديسيوس" و مبارزه شديد او با پيروان مسيح ع مىدانند، آنها بر اثر
شكست از اين امپراطور (خونخوار) به كوهها و بيابانها پناه بردند" [2] در روايات
اسلامى نيز همين معنى به صورت دقيقترى از پيغمبر گرامى اسلام ع نقل شده كه روزى آن
حضرت ص به" ابن مسعود" فرمود:" مىدانى رهبانيت از كجا پيدا
شد"؟ عرض كرد: خدا و پيامبرش آگاهترند، فرمود:
بعد از عيسى ع جمعى از جباران ظهور كردند و مؤمنان سه مرتبه با آنها پيكار