نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 361
به بهشت و جوار قرب پروردگار نخواهد بود.
اين نكته نيز شايسته توجه است كه پيشى گرفتن به سوى مغفرت پروردگار از طريق
اسباب آن است، مانند" توبه" و" جبران طاعات فوت شده" و
اصولا" اطاعت پروردگار، پرهيز از معاصى" است.
و اگر در بعضى از احاديث با تفاسير روى بعضى از واجبات و مستحبات تكيه شده
مانند" پيشى گرفتن در جماعت در صف اول" و يا" صف اول در جهاد"
و يا" تكبيرة الاحرام با امام جماعت" و يا" نماز اول وقت" به
خاطر ذكر مثال يا بيان مصداق روشن است و چيزى از گستردگى مفهوم آيه نمىكاهد.
و در پايان آيه مىافزايد:" اين فضل الهى است كه به هر كس بخواهد مىدهد
و خداوند صاحب فضل عظيم است" (ذلِكَ
فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ).
يقينا آن چنان بهشت گسترده با آن مواهب عظيمش چيزى نيست كه انسان با اين اعمال
ناچيز به آن برسد، و اين تنها فضل و رحمت و لطف الهى است كه آن پاداش عظيم را در
مقابل اين قليل قرار داده، و از او نيز جز اين انتظار نيست.
چرا كه پاداشها هميشه به مقياس اعمال نيست بلكه به مقياس كرم پاداش دهنده است.
و به هر حال اين تعبير به خوبى نشان مىدهد كه ثواب و جزا مزد عمل نيست بلكه
يك نوع تفضل و رحمت است.
***
سپس براى تاكيد بيشتر در زمينه عدم دلبستگى به دنيا، و شاد نشدن به اقبال
آن، و غمگين نگشتن به ادبار آن، مىافزايد:" هيچ مصيبتى در زمين و در وجود
شما واقع نمىشود مگر اينكه همه آنها قبل از آنكه شما و زمين را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 361