responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 301

يكن فيه اول معلوم، و لا آخر متناه، ... فلا تدرك العقول و اوهامها و لا الفكر و خطراتها، و لا الالباب و اذهانها صفته، فتقول متى؟ و لا بدع مما؟

و لا ظاهر على ما؟ و لا باطن فيما؟:

" حمد براى خدايى است كه نه سرآغاز معلومى دارد، و نه پايان محدودى، عقلها و انديشه‌ها، افكار و خردها هرگز صفات او را درك نمى‌كند، هرگز نمى‌تواند بگويد از چه زمان بوده؟ و از چه چيز آغاز شده؟ و بر چه چيز ظاهر است؟ و در چه پنهان است"؟ [1]

به عقل نازى حكيم تا كى؟

به عقل اين ره نمى‌شود طى‌

به كنه ذاتش خرد برد پى‌

اگر رسد خس به قعر دريا!

بلكه مى‌توان گفت:

خرد به ذاتش نمى‌برد پى‌

و گر رسد خس به قعر دريا!

***

[1] تفسير نور الثقلين جلد 5 صفحه 236.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست