responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 232

كه در انكار قيامت نيز اصرار ميورزيدند و پافشارى داشتند.

در اينجا دو مطلب قابل توجه است: نخست اينكه: هنگامى كه سخن از" اصحاب اليمين" و" مقربين" در ميان بود، شرح اعمال و كارهايى را كه سبب آن پاداشها مى‌شد نداد (جز اشاره كوتاهى كه در مورد مقربان بود) اما هنگامى كه نوبت به" اصحاب الشمال" مى‌رسد، در اين باره شرح كافى مى‌دهد تا هم اتمام حجتى باشد و هم بيان اين حقيقت كه آن مجازاتهاى دردناك با اصل عدالت كاملا سازگار است.

ديگر اين كه سه گناهى كه آيات سه‌گانه فوق به آن اشاره شده در حقيقت مى‌تواند اشاره به نفى اصول سه‌گانه دين از ناحيه اصحاب شمال باشد: در آخرين آيه تكذيب رستاخيز بود، و در آيه دوم انكار توحيد، و در آيه نخست كه سخن از" مترفين" مى‌گفت اشاره‌اى به تكذيب انبياء است، زيرا همانگونه كه در آيه 23 زخرف مى‌خوانيم: وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‌ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‌ آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ‌: اينگونه ما در هيچ شهر و آبادى پيامبرى قبل از تو نفرستاديم مگر اين كه مترفين آنها گفتند ما نياكان خود را بر آئينى يافتيم و به آثار آنها پايبنديم".

تعبير به" ترابا و عظاما" ممكن است اشاره به اين باشد كه گوشتهاى ما تبديل به خاك و استخوانهاى ما برهنه مى‌شود، با اين حال آفرينش جديد چگونه ممكن است؟ و چون فاصله خاك از حيات نوين بيشتر است در آغاز ذكر شده است.

و عجب اينكه آنها صحنه‌هاى معاد را با چشم خود در اين جهان مى‌ديدند كه چگونه بسيارى از موجودات زنده مانند گياهان مى‌پوسند و خاك مى‌شوند و بار ديگر لباس حيات در تن مى‌كنند، و اصولا كسى كه آفرينش نخستين را كرده است چگونه تكرار آن براى او مشكل است، با اين حال آنها پيوسته‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست