responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 200

و گفتگو ندارد، بعضى نيز آن را به معنى ظاهريش كه اسم فاعل است تفسير كرده‌اند و گفته‌اند در برابر وقوع رستاخيز تكذيب كننده‌اى وجود نخواهد داشت‌ [1]

***
به هر حال رستاخيز نه تنها با دگرگونى كائنات توأم است بلكه انسانها هم دگرگون مى‌شوند همانگونه كه در آيه بعد مى‌فرمايد:" گروهى را پائين مى‌آورد و گروهى را بالا مى‌برد"! (خافِضَةٌ رافِعَةٌ) [2] مستكبران گردنكش و ظالمان صدرنشين سقوط مى‌كنند، و مستضعفان مؤمن و صالح بر اوج قله افتخار قرار مى‌گيرند، عزيزان بى دليل ذليل مى‌شوند، و محرومان بى جهت عزيز مى‌گردند، گروهى در قعر جهنم سقوط مى‌كنند، و گروه ديگرى در اعلا عليين بهشت جاى مى‌گيرند، و اين است خاصيت يك انقلاب بزرگ و گسترده الهى! و لذا در روايتى از امام على بن الحسين ع مى‌خوانيم كه در تفسير اين آيه فرمود:"

خافضة": خفضت و اللَّه باعداء اللَّه فى النار،" رافعة": رفعت و اللَّه اولياء اللَّه الى الجنة:

" رستاخيز خافضه است چرا كه به خدا سوگند دشمنان خدا را در آتش ساقط مى‌كند، و رافعه است چرا كه به خدا سوگند اولياء اللَّه را به بهشت بالا مى‌برد"! [3]

***
سپس به توصيف بيشترى در اين زمينه پرداخته مى‌گويد:" اين در هنگامى‌


[1] مؤنث بودن" ضمير" به خاطر آن است كه در تقدير" نفس كاذبة" يا" قضية كاذبة" است (ضمنا" لام" در لوقعتها" را بعضى براى" توقيت" دانسته‌اند، ولى ظاهر اين است كه" لام" براى" تعديه" است).

[2]" خافضة رافعة" خبر مبتداى محذوفى است و در اصل" هى خافضة رافعة" بوده است.

[3]" خصال" طبق نقل" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 204.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست