نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 120
بودن معلومات ما در برابر مجهولات هرگز به ما اجازه نمىدهد كه اين حقايق را
انكار كنيم يا ناديده بگيريم، بعد از آن كه از طريق وحى اثبات گردد، هر چند علم به
آن راهى نيابد.
(به خواست خدا شرح بيشتر در باره
آفرينش جن و خصوصيات اين مخلوق در تفسير سوره جن خواهد آمد) به هر حال بيشترين
موجوداتى كه ما با آن سر و كار داريم آب و خاك و باد و آتش است، خواه آنها را چون
قدماء بسيط و عنصر بدانيم، و يا همچون دانشمندان امروز مركب از اجزاى گوناگون، ولى
در هر صورت مبدأ آفرينش" انسان" آب و خاك بوده، در حالى كه مبدأ
آفرينش" جن" باد و آتش است، و اين دوگانگى مبدأ آفرينش سرچشمه تفاوتهاى
زيادى ميان اين دو است.
***
باز به دنبال نعمتهايى كه در آغاز آفرينش انسان بوده اين جمله را تكرار
مىكند:" پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد" (فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ).
***
در آيه بعد به بيان يكى ديگر از نعمتهاى الهى پرداخته، مىگويد:
او پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب است" (رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ).
درست است كه خورشيد در هر روزى از ايام سال از نقطهاى طلوع و در نقطهاى غروب
مىكند، و به اين ترتيب به تعداد روزهاى سال مشرق و مغرب دارد، ولى با توجه به حد
اكثر" ميل شمالى" آفتاب، و" ميل جنوبى" آن در حقيقت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 120