نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 12
نكتهها:
1- شق
القمر يك معجزه بزرگ پيامبر اسلام (ص)
گرچه بعضى از
كوتاهنظران اصرار دارند كه اين معجزه را طورى توجيه كنند كه از صورت يك خارق
العاده خارج شود، چنان كه گفتهاند: آيه فوق از آينده خبر مىدهد، و مربوط
به" اشراط ساعت" يعنى حوادث قبل از قيامت است، ولى قرائن متعددى در آيه
وجود دارد كه تاكيد بر وقوع يك اعجاز مىكند، از جمله ذكر اين موضوع به صورت"
فعل ماضى" كه نشان مىدهد" شق القمر" واقع شده است، همانگونه كه
نزديكى رستاخيز با ظهور آخرين پيامبر نيز تحقق يافته.
بعلاوه اگر
سخن از معجزه نباشد هيچ تناسبى با نسبت سحر به پيامبر ص كه در آيه بعد آمده است
ندارد، و همچنين با جمله" و كذبوا و اتبعوا اهوائهم" كه خبر از تكذيب
آنها مىدهد هماهنگ نيست.
افزون بر
اينها روايات فراوانى در كتب اسلامى در زمينه وقوع اين اعجاز نقل شده كه در حد
شهرت يا تواتر است، و لذا قابل انكار نمىباشد در اينجا به گفتارى از" فخر
رازى" و" طبرسى" دو مفسر معروف اهل سنت و شيعه اشاره مىكنيم، فخر
رازى مىگويد:" عموم مفسران معتقدند مراد از آيه اين است كه ماه شكافته شد، و
روايات صحيحى نيز بر اين معنى دلالت مىكند، و امكان عقلى آن نيز جاى ترديد نيست،
و از سوى ديگر پيامبر صادق ص از آن خبر داده، بنا بر اين بايد آن را پذيرفت، اما
داستان عدم خرق و التيام در افلاك (طبق عقيده ابطال شده بطلميوسى) مطلبى بى اساس و
غير علمى است، چرا كه با دلائل عقلى ثابت شده كه خرق و تخريب در آسمانها كاملا
ممكن است".
مرحوم طبرسى
نيز در" مجمع البيان" مىگويد: مفسران اين آيه را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 12