نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 11
و از سوى
ديگر علاقه به بى بند و بارى براى كامجويى از لذات بدون هيچ قيد و شرط، و آلودگى
به هر گناه و ستم، مانع از اين بود كه دعوت حق را پذيرا شوند، چرا كه قبول اين
دعوت مسئوليت آفرين بود.
آرى هميشه
چنين بوده، و همواره چنان خواهد بود كه مانع بزرگ در مسير حق" هواپرستى"
است.
منظور از
جمله" وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ":"
هر چيز قرارگاهى دارد" اين است كه هر كس به سزاى عمل خويش مىرسد، قرارگاه
نيكى نيكانند، و قرارگاه شر بدانند.
اين تعبير
احتمالا اشاره به اين حقيقت است كه هيچ چيز در اين عالم از ميان نمىرود، و هر كار
نيك و بدى ثابت و باقى مىماند تا انسان جزاى آن را ببيند.
اين احتمال
نيز در تفسير آيه فوق داده شده است كه تكذيبها و اتهامات نمىتواند براى هميشه
چهره حق را بپوشاند، بلكه همه چيز به سوى قرارگاه خويش پيش مىروند، و چيزى
نمىگذرد كه چهره زيباى حق آشكار، و چهره زشت و منفور باطل نيز ظاهر مىگردد، و
اين يك سنت الهى در عالم هستى است.
اين تفسيرها
منافاتى با يكديگر ندارد، و ممكن است همه آنها در مفهوم آيه جمع باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 11