نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 111
:" او كسى است كه زمين را" رام" و" مسخر" شما قرار
دارد، در جادهها و طرق مختلف آن حركت كنيد، و از رزق الهى كه در آن آفريده شده
است استفاده كنيد".
و به اين ترتيب هشتمين نعمت بزرگ را در اين سلسله مشخص مىسازد.
***
در آيه بعد به سراغ نهمين و دهمين نعمت كه بخشى از مواد غذايى انسان را
تشكيل مىدهد رفته، مىگويد:" در زمين ميوهها و نخلهاى پر شكوفه است" (فِيها فاكِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذاتُ الْأَكْمامِ).
" فاكهة" به معنى هر گونه ميوه است (چنان كه راغب در مفردات گفته) و
اينكه بعضى آن را به معنى همه ميوهها به استثناى خرما و رطب تفسير كردهاند دليلى
ندارد جز اينكه" نخل" به صورت جداگانه در آيه ذكر شده است، در حالى كه
ممكن است اين تكرار به خاطر اهميتى باشد كه در نخل و خرما است، در ذيل آيه 11 سوره
نحل و آيه 25 سوره مريم بحث مشروحى در باره فوائد خرما از نظر غذايى و مواد مختلف
حياتبخش آن داشتهايم) [1]" اكمام" جمع" كم" (بر وزن جن) به غلافى مىگويند كه ميوه
را مىپوشاند و" كم" (بر وزن قم) به معنى آستين است كه دست را
مىپوشاند، و" كمه" (بر وزن قبه) به معنى شب كلاهى است كه سر را
مىپوشاند [2] انتخاب
اين توصيف در مورد ميوه درخت نخل كه در آغاز در غلافى پنهان
[1] به جلد 13 تفسير نمونه صفحه 46 به
بعد، و همچنين به جلد 11 صفحه 172 به بعد مراجعه نمائيد.
[2] در اين زمينه در جلد بيستم صفحه
315 به بعد شرحى آوردهايم (ذيل آيه 47 سوره فصلت).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 111