responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 10

داشتند، و نه بعد از انجام آن تسليم حق مى‌شدند، ولى معجزاتى كه براى تحقيق حقيقت مطالبه مى‌شد از سوى پيغمبر ص انجام مى‌گرفت، و شواهد فراوانى بر اين امر در تاريخ زندگى آن حضرت وجود دارد.

***
سپس قرآن مى‌افزايد:" مخالفان لجوج هنگامى كه نشان و معجزه‌اى را بر صدق دعوت تو مى‌بينند اعراض كرده، مى‌گويند اين سحرى است مستمر"! (وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ).

تعبير به" مستمر" اشاره به اين است كه آنها معجزات مكررى از پيامبر اسلام ص ديده بودند كه شق القمر ادامه آن بود، آنها همه را بر تداوم سحر حمل مى‌كردند، و آن را" سحرى مستمر" مى‌پنداشتند، هر چند اين تهمت بهانه‌اى بود براى عدم تسليم در مقابل حق.

بعضى از مفسران" مستمر" را به معنى" قوتمند" تفسير كرده‌اند (چنان كه مى‌گويند" حبل مرير" يعنى طناب محكم) و بعضى آن را به معنى" گذرا و ناپايدار" تفسير نموده ولى ظاهر همان تفسير اول است.

***
در آيه بعد به نكته مخالفت آنها، و همچنين به نتيجه شوم اين مخالفت، اشاره كرده، مى‌افزايد:" آنها تكذيب كردند، و از هواى نفسشان پيروى نمودند، و هر امرى قرارگاهى دارد" (وَ كَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ).

سرچشمه مخالفت آنها و تكذيب پيامبر اسلام ص يا تكذيب معجزات و دلائل او، و همچنين تكذيب رستاخيز و قيامت، پيروى از هواى نفس بود، تعصبها و لجاجتها و خودخواهيها به آنها اجازه نمى‌داد كه در برابر حق تسليم شوند،

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست