نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 569
و موسى نقل شده است، در آيات گذشته ده مطلب در طى دو فراز ذكر شده بود، فراز
اول ناظر به مسئوليت هر كس در مقابل اعمالش مىباشد، و فراز دوم در باره منتهى شدن
تمام خطوط به پروردگار سخن مىگويد، و در آيات مورد بحث كه تنها به ذكر يك مطلب
مىپردازد سخن از مجازات و هلاكت دردناك چهار قوم از اقوام ستمگر پيشين است كه
هشدارى است براى آنها كه از دستورات گذشته سرپيچى مىكنند و به مبدأ و معاد ايمان
ندارند [1] نخست
مىفرمايد:" آيا انسان خبر ندارد كه در كتب پيشين آمده است كه خداوند
قوم" عاد نخستين" را هلاك كرد"؟! (وَ أَنَّهُ أَهْلَكَ عاداً الْأُولى).
توصيف قوم" عاد" به" الاولى" (نخستين) يا به خاطر قدمت
اين قوم است به طورى كه در ميان عرب معمول است هر چيز قديمى را" عادى"
مىگويند، و يا به خاطر آن است كه در تاريخ دو قوم" عاد" وجود داشتهاند
و قوم معروف كه پيامبرشان حضرت هود ع بود همان عاد نخستين است [2]
***
سپس
مىافزايد:" همچنين خداوند قوم ثمود را بر اثر طغيانشان هلاك كرد و احدى از
آنها را باقى نگذارد" (وَ ثَمُودَ
فَما أَبْقى).
***
سپس در باره قوم نوح مىفرمايد:" و نيز قوم نوح را قبل از آنها هلاك
كرد" (وَ قَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ).
[1] توجه داشته باشيد كه اين مطالب
يازدهگانه همه با" ان" شروع مىشود، نخستين آنها در آيه 38" أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى" و آخرين آنها در آيه 50" وَ أَنَّهُ أَهْلَكَ عاداً الْأُولى" است.
[2]" مجمع البيان" و"
روح المعانى" و" تفسير فخر رازى".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 569