نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 559
منافات ندارد و هر دو مىتواند در معنى آيه جمع باشد.
***
سپس براى روشن ساختن حاكميت او در امر ربوبيت، و منتهى شدن همه امور اين
جهان به ذات پاك او، مىافزايد" و نيز آمده است كه او است كه مىخنداند و
مىگرياند" (وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى) [1]
***
" و او است كه مىميراند و زنده مىكند" (وَ أَنَّهُ هُوَ أَماتَ وَ أَحْيا).
***
" و او است كه دو زوج مذكر و مؤنث را مىآفريند" (وَ أَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى).
***
" از نطفهاى كه خارج مىشود و در قرارگاه رحم مىريزد" (مِنْ نُطْفَةٍ إِذا تُمْنى).
اين چند آيه در حقيقت بيان جامع و توضيح جالبى است براى مساله انتهاى همه امور
به ربوبيت و تدبير پروردگار، زيرا مىگويد: مرگ و حيات شما به دست او است، تداوم
نسلها از طريق آفرينش زوجين نيز به تدبير او است همچنين تمام حوادثى كه در طول
زندگى انسان رخ مىدهد از ناحيه او است، او مىگرياند يا مىخنداند، مىميراند يا
زنده مىكند، و به اين ترتيب سر رشته زندگى از آغاز تا انجام همه به ذات پاكش
منتهى مىگردد.
در حديثى مفهوم خنده و گريه در اين آيه توسعه داده شده و در تفسير آن چنين
مىگويد: ابكى السماء بالمطر، و اضحك الارض بالنبات:" خداوند
[1] اين افعال گرچه به صورت ماضى است
ولى معنى مضارع را مىبخشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 559