responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 550

***
سپس براى توضيح بيشتر مى‌افزايد:" آيا خبر ندارد كه در اين كتب آسمانى آمده است براى انسان بهره‌اى جز سعى و كوشش او نيست"؟! (وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌) [1]" سعى" در اصل به معنى راه رفتن سريع است كه به مرحله دويدن نرسيده، ولى غالبا به معنى تلاش و كوشش به كار مى‌رود، چرا كه به هنگام تلاش و كوشش در كارها انسان حركات سريعى انجام مى‌دهد، خواه كار خير باشد يا شر.

جالب اينكه نمى‌فرمايد: بهره انسان كارى است كه انجام داده، بلكه مى‌فرمايد تلاشى است كه از او حاصل شده است، اشاره به اينكه مهم تلاش و كوشش است هر چند انسان احيانا به مقصد و مقصودش نرسد كه اگر نيتش خير باشد خدا پاداش خير به او مى‌دهد، چرا كه او خريدار نيتها و اراده‌هاست، نه فقط كارهاى انجام شده!

***
" و آيا خبر ندارد كه سعى و كوشش او به زودى ديده مى‌شود"؟! (وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‌).

نه تنها نتيجه‌هاى اين سعى و تلاش، چه در مسير خير باشد يا شر، بلكه خود اعمال او، در آن روز در برابرش آشكار مى‌شود، همانگونه كه در جاى ديگر مى‌فرمايد: يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً:" روزى كه هر كس اعمال نيكى را كه انجام داده حاضر مى‌بيند" (آل عمران- 30).

و نيز در باره مشاهده اعمال نيك و بد در قيامت در سوره زلزال آيه 7 و 8


[1]" ما" در" ما سعى" مصدريه است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 550
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست