نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 550
***
سپس براى توضيح بيشتر مىافزايد:" آيا خبر ندارد كه در اين كتب
آسمانى آمده است براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست"؟! (وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى) [1]" سعى" در اصل به معنى راه رفتن سريع است كه به مرحله دويدن نرسيده،
ولى غالبا به معنى تلاش و كوشش به كار مىرود، چرا كه به هنگام تلاش و كوشش در
كارها انسان حركات سريعى انجام مىدهد، خواه كار خير باشد يا شر.
جالب اينكه نمىفرمايد: بهره انسان كارى است كه انجام داده، بلكه مىفرمايد
تلاشى است كه از او حاصل شده است، اشاره به اينكه مهم تلاش و كوشش است هر چند
انسان احيانا به مقصد و مقصودش نرسد كه اگر نيتش خير باشد خدا پاداش خير به او
مىدهد، چرا كه او خريدار نيتها و ارادههاست، نه فقط كارهاى انجام شده!
***
"
و آيا خبر ندارد كه سعى و كوشش او به زودى ديده مىشود"؟! (وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى).
نه تنها نتيجههاى اين سعى و تلاش، چه در مسير خير باشد يا شر، بلكه خود اعمال
او، در آن روز در برابرش آشكار مىشود، همانگونه كه در جاى ديگر مىفرمايد: يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ
مُحْضَراً:" روزى كه هر كس اعمال نيكى را كه انجام
داده حاضر مىبيند" (آل عمران- 30).
و نيز در باره مشاهده اعمال نيك و بد در قيامت در سوره زلزال آيه 7 و 8