نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 309
بعد از ذكر اين چهار سوگند كه همه بيانگر اهميت مطلبى است كه بعد از آن مىآيد
مىفرمايد:" آنچه به شما وعده داده شده است قطعا راست است" (إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ) [1]
***
و
بار ديگر به عنوان تاكيد مىافزايد" و بدون شك جزاى اعمال واقع شدنى
است" (وَ إِنَّ الدِّينَ لَواقِعٌ).
" دين" در اينجا به معنى جزاء است، همانطور كه در" مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ" آمده، و اصولا يكى از نامهاى قيامت" يوم الدين" (روز جزا
است) و از آن روشن مىشود كه منظور از وعدههاى واقع شدنى در اينجا وعدههاى مربوط
به قيامت و حساب و پاداش و كيفر و بهشت و دوزخ و ساير امور مربوط به معاد است، بنا
بر اين جمله اول تمام وعدههاى قيامت را شامل مىشود، و جمله دوم تاكيدى است بر
مساله جزا.
در چند آيه بعد نيز سخن از" يوم الدين" به ميان آمده، و همانگونه كه
قبلا نيز اشاره كرديم سوگندهايى كه در آغاز اين سوره آمده پيوند و تناسب روشنى با
نتيجه اين قسمها دارد، چرا كه حركت ابرها و نزول بارانها و در نتيجه زنده شدن
زمينهاى مرده، خود صحنهاى از قيامت و معاد را در اين دنيا نشان مىدهد.
بعضى از مفسران" ما توعدون" را در اينجا به مفهوم وسيعترى تفسير
كردهاند كه تمام وعدههاى الهى مربوط به قيامت و دنيا و تقسيم ارزاق و مجازات
مجرمان در اين جهان و جهان ديگر، و پيروزى مؤمنان صالح را شامل مىشود، آيه 22
همين سوره كه مىگويد:" وَ فِي
السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ"
[1] بايد توجه داشت كه" ما"
در" انما" موصوله و اسم" ان" مىباشد و" صادق" خبر
آن است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 309