نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 216
ذات پاكش همه جا حضور دارد، و از رگ گردن به شما نزديكتر، و ميان انسان و قلبش
حائل مىشود، با اين حال نيازى به ادعاى شما نيست، او راستگويان را از مدعيان كاذب
به خوبى مىشناسد، و از اعماق جانشان با خبر است، حتى درجات شدت و ضعف ايمان آنها
را كه گاه از خودشان نيز پوشيده است، نزد او روشن است، با اين حال چرا اصرار داريد
كه خدا را از ايمان خود با خبر سازيد؟!
***
سپس به گفتگوى اعراب باديهنشين
بازمىگردد كه اسلام خود را به رخ پيامبر مىكشيدند، و مىگفتند: ما با تو از در
تسليم آمديم در حالى كه بسيارى از قبائل عرب از در جنگ آمدند.
قرآن در پاسخ آنها مىگويد:" آنها بر تو منت مىگذارند كه اسلام
آوردهاند"! (يَمُنُّونَ عَلَيْكَ
أَنْ أَسْلَمُوا).
" به آنها بگو: اسلام خود را بر من منت نگذاريد" (قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ).
" بلكه خداوند بر شما منت مىگذارد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرد اگر
در ادعاى ايمان راستگو هستيد"! (بَلِ
اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإِيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ).
" منت"- چنان كه قبلا هم گفتهايم- از ماده" من" به معنى
وزنه مخصوصى است كه با آن وزن مىكنند، سپس به هر نعمت سنگين و گرانقدرى اطلاق
شده، منت بر دو گونه است اگر جنبه عملى داشته باشد (به معنى بخشش نعمت گرانقدر)
ممدوح است، و منتهاى الهى از اين قبيل است، ولى اگر جنبه لفظى داشته باشد مانند
منت بسيارى از انسانها عملى است زشت و ناپسند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 216