نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 189
است كه گاه گناه آن از قتل نفس نيز سنگينتر است.
يكى از فلسفههاى تحريم غيبت اين است كه اين سرمايه بزرگ بر باد نرود، و حرمت
اشخاص در هم نشكند، و حيثيت آنها را لكهدار نسازد، و اين مطلبى است كه اسلام آن
را با اهميت بسيار تلقى مىكند.
نكته ديگر اينكه" غيبت"" بد بينى" مىآفريند، پيوندهاى
اجتماعى را سست مىكند، سرمايه اعتماد را از بين مىبرد، و پايههاى تعاون و
همكارى را متزلزل مىسازد.
مىدانيم اسلام براى مساله وحدت و يكپارچگى جامعه اسلامى و انسجام و استحكام
آن اهميت فوق العادهاى قائل شده است، هر چيز اين وحدت را تحكيم كند مورد علاقه
اسلام است، و هر چيز آن را تضعيف نمايد منفور است، و غيبت يكى از عوامل مهم تضعيف
است.
از اينها گذشته" غيبت" بذر كينه و عداوت را در دلها مىپاشد، و گاه
سرچشمه نزاعهاى خونين و قتل و كشتار مىگردد.
خلاصه اين كه اگر در اسلام غيبت به عنوان يكى از بزرگترين گناهان كبيره شمرده
شده به خاطر آثار سوء فردى و اجتماعى آن است.
در روايات اسلامى تعبيراتى بسيار تكان دهنده در اين زمينه ديده مىشود، كه
نمونهاى از آن را ذيلا مىآوريم:
پيغمبر گرامى اسلام فرمود:
ان الدرهم يصيبه الرجل من الربا اعظم عند اللَّه فى الخطيئة من ست و ثلاثين
زنية، يزنيها الرجل! و اربى الربا عرض الرجل المسلم!:
" درهمى كه انسان از ربا به دست مىآورد گناهش نزد خدا از سى و شش زنا
بزرگتر است! و از هر ربا بالاتر آبروى مسلمان است"! [1]