نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 188
اما روشن است آنجا كه ارتباطى با سرنوشت ديگران و كيان جامعه پيدا مىكند
مساله شكل ديگرى به خود مىگيرد، لذا شخص پيغمبر ص مامورانى براى جمع آورى اطلاعات
قرار داده بود كه از آنها بعنوان" عيون" تعبير مىشود، تا آنچه را
ارتباط با سرنوشت جامعه اسلامى در داخل و خارج داشت براى او گرد آورى كنند.
و نيز به همين دليل حكومت اسلامى مىتواند ماموران اطلاعاتى داشته باشد، يا
سازمان گستردهاى براى گرد آورى اطلاعات تاسيس كند، و آنجا كه بيم توطئه بر ضد
جامعه، و يا به خطر انداختن امنيت و حكومت اسلامى مىرود به تجسس بر خيزند، و حتى
در داخل زندگى خصوصى افراد جستجوگرى كنند.
ولى اين امر هرگز نبايد بهانهاى براى شكستن حرمت اين قانون اصيل اسلامى شود،
و افرادى به بهانه مساله" توطئه" و" اخلال به امنيت" به خود
اجازه دهند كه به زندگى خصوصى مردم يورش برند، نامههاى آنها را باز كنند، تلفنها
را كنترل نمايند و وقت و بى وقت به خانه آنها هجوم آورند.
خلاصه اينكه مرز ميان" تجسس" و" به دست آوردن اطلاعات لازم براى
حفظ امنيت جامعه" بسيار دقيق و ظريف است، و مسئولين اداره امور اجتماع بايد
دقيقا مراقب اين مرز باشند، تا حرمت اسرار انسانها حفظ شود، و هم امنيت جامعه و
حكومت اسلامى به خطر نيفتد.
3- غيبت از بزرگترين گناهان است
گفتيم سرمايه بزرگ انسان در زندگى حيثيت و آبرو و شخصيت او است، و هر چيز آن
را به خطر بيندازد مانند آن است كه جان او را به خطر انداخته باشد، بلكه گاه ترور
شخصيت از ترور شخص مهمتر محسوب مىشود، و اينجا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 188