نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 144
سر بر نمىداشت، و دائما به زمين نگاه مىفرمود" [1] در مورد پيامبر خدا نيز اين موضوع تا آن حد
مهم است كه قرآن صريحا در آيات فوق مىگويد صدا را بلندتر از صداى پيامبر ص كردن و
در مقابل او جار و جنجال راه انداختن موجب حبط اعمال و از بين رفتن ثواب است.
روشن است تنها رعايت اين نكته در برابر پيامبر ص كافى نيست، بلكه امور ديگرى
كه از نظر سوء ادب همانند صداى بلند و جار و جنجال است نيز در محضرش ممنوع است، و
به اصطلاح فقهى در اينجا بايد" الغاء خصوصيت" و" تنقيح مناط"
كرد، و اشباه و نظائر آن را به آن ملحق نمود.
در آيه 63 سوره نور نيز مىخوانيم: لا
تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً كه جمعى از مفسران آن را چنين تفسير كردهاند:"
هنگامى كه پيامبر را صدا مىزنيد با ادب و احترامى كه شايسته او است صدا كنيد نه
همچون صدا زدن يكديگر".
جالب اينكه قرآن در آيات فوق رعايت ادب را در برابر پيامبر ص نشانه پاكى قلب و
آمادگى آن براى پذيرش تقوى، و سبب آمرزش و اجر عظيم مىشمرد، در حالى كه بىادبان
را همچون چهار پايان بى عقل معرفى مىكند! حتى بعضى از مفسران آيات مورد بحث را
توسعه داده گفتهاند مراحل پائينتر، مانند علما و دانشمندان و رهبران فكرى و
اخلاقى را نيز شامل مىشود، مسلمانان موظفند در برابر آنها نيز آداب را رعايت
كنند.
البته در برابر امامان معصوم ع اين مساله روشنتر است، حتى در رواياتى كه از
طرق اهل بيت ع به ما رسيده مىخوانيم:" هنگامى كه يكى از ياران با حالت جنابت
خدمتشان رسيد امام ع بدون مقدمه فرمود:
[1]" تفسير مجمع
البيان"" تفسير فخر رازى" ذيل آيه 2 سوره مؤمنون.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 144