نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 136
دستورات اشاره شده است:
نخست تقدم نيافتن بر خدا و پيامبر ص، و ديگرى در محضر پيامبر ص سر و صدا و قال
و غوغا راه نينداختن.
بعد مىفرمايد:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد چيزى را در برابر خدا و
رسولش مقدم نشمريد، و تقواى الهى پيشه كنيد، كه خداوند شنوا و داناست" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ
يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ).
منظور از مقدم نداشتن چيزى در برابر خدا و پيامبر پيشى نگرفتن بر آنها در
كارها، و ترك عجله و شتاب در مقابل دستور خدا و پيامبر ص است.
گرچه بعضى از مفسران خواستهاند مفهوم آيه را محدود كنند، و آن را منحصر به
انجام عبادات قبل از وقت، يا سخن گفتن قبل از سخن پيامبر ص و امثال آن بدانند، ولى
روشن است كه آيه مفهوم وسيع و گستردهاى دارد و هر گونه پيشى گرفتن را در هر
برنامهاى شامل مىشود [1] مسئوليت انضباط" رهروان" در برابر" رهبران" آنهم يك رهبر
بزرگ الهى ايجاب مىكند كه در هيچ كار، و هيچ سخن و برنامه، بر آنها پيشى نگيرند،
و شتاب و عجله نكنند.
البته اين بدان معنا نيست كه اگر پيشنهاد يا مشورتى دارند در اختيار
[1]" لا تُقَدِّمُوا"
به صورت فعل متعدى است، و مفعول آن محذوف است، و در تقدير چنين مىباشد لا تقدموا
امرا بين يدى اللَّه و رسوله، بعضى نيز احتمال دادهاند كه اين فعل در اينجا به
معنى فعل لازم باشد، و مفهوم آن لا
تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ ... است،
گرچه اين دو تفسير از نظر اصول ادبى متفاوت است، ولى از نظر معنا و نتيجه تفاوتى
ندارد، و به هر حال منظور اين است كه در هيچ چيز بر خدا و پيامبر (ص) پيشى نگيرند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 136