responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 478

و مخصوصا بر اين معنى تاكيد دارد كه اينها تصور نكنند براى هميشه مى‌توانند چهره درونى خود را از پيامبر ص و مؤمنان مكتوم دارند، و خود را از رسوايى بزرگ برهانند.

نخست مى‌گويد:" آيا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است گمان كردند خدا كينه‌هاى شديدشان را ظاهر نمى‌سازد"؟! (أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغانَهُمْ‌) [1]" اضغان" جمع" ضغن" (بر وزن حرص، و همچنين بر وزن عقد) به معنى كينه شديد است.

آرى آنها در درون دل كينه شديدى نسبت به پيامبر ص و مؤمنان داشته و هميشه منتظر فرصتى بودند كه ضربه‌اى بر آنها وارد كنند، قرآن به آنان هشدار مى‌دهد، تصور نكنند هميشه مى‌توانند چهره واقعى خود را مكتوم دارند.

***
لذا در آيه بعد مى‌افزايد:" اگر بخواهيم آنها را به تو نشان مى‌دهيم، تا آنها را با قيافه‌هايشان بشناسى"! (وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ‌).

در چهره‌هاى آنها علامتى مى‌گذاريم كه با مشاهده آن علامت از نفاقشان آگاه شوى، و به" رأى العين" آنها را ببينى.

سپس مى‌افزايد:" هر چند الان هم مى‌توانى از طرز سخنانشان آنها را بشناسى" (وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ‌).

" راغب" در" مفردات" مى‌گويد:" لحن" عبارت از اين است كه سخن را از قواعد و سنن خود منحرف سازند، يا اعراب خلافى به آن دهند، و يا از صورت صراحت به كنايه و اشاره بكشانند، و منظور در آيه مورد بحث همان معنى‌


[1] بعضى" ام" را در آيه فوق" استفهاميه" دانسته‌اند، و بعضى" منقطعه" به معنى" بل" ولى معنى اول مناسبتر به نظر مى‌رسد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 478
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست