نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 475
مىكنند در حالى كه بر صورت و پشت آنها مىزنند" (فَكَيْفَ إِذا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ
وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ) [1] آرى اين
فرشتگان مامورند كه در آستانه مرگ مجازات آنها را شروع كنند تا طعم تلخ كفر و نفاق
و لجاجت و عناد را بچشند، به صورت آنها مىكوبند، براى اين كه رو به سوى دشمنان
خدا رفتهاند، و بر پشت آنها مىزنند بخاطر اين كه به آيات الهى و پيامبرش پشت
كردند.
اين معنى شبيه چيزى است كه در آيه 50 سوره انفال در باره كفار و منافقين آمده
است: وَ لَوْ تَرى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ
كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا
عَذابَ الْحَرِيقِ:" اگر ببينى كافران را
هنگامى كه فرشتگان مرگ جان آنها را مىگيرند، و بر صورت و پشت آنها مىزنند، و
مىگويند: بچشيد عذاب سوزنده را ...".
***
در آخرين آيه مورد بحث باز به بيان علت اين عذاب الهى در آستانه مرگ آنها
پرداخته مىگويد:" اين عذاب و كيفر به خاطر آن است كه آنها از آنچه خداوند را
به خشم مىآورد پيروى كردند، و آنچه را موجب خشنودى او است كراهت داشتند، لذا
خداوند اعمالشان را حبط و نابود كرد" (ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللَّهَ وَ
كَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ).
چرا كه شرط قبولى اعمال و هر گونه تلاش و كوشش رضاى خدا است، بنا بر اين طبيعى
است كه اعمال كسانى كه اصرار در خشم خدا دارند و مخالف با رضاى او هستند نابود
گردد، و با دست خالى، و كولهبار عظيمى از گناهان اين جهان را وداع گويند.
حال اين گروه درست مخالف وضعى است كه مؤمنان دارند كه فرشتگان
[1]" كيف" خبر مبتداى
محذوفى است و در تقدير چنين است" فكيف حالهم ..."
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 475