نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 466
بيان مىكند:" آنها كسانى هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته،
گوشهايشان را كر و چشمهايشان را كور نموده است"، نه حقيقتى را مىشنوند و نه
واقعيتى را مىبينند (أُولئِكَ الَّذِينَ
لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى أَبْصارَهُمْ).
آنها جهاد اسلامى را كه بر معيار حق و عدالت است قطع رحم و فساد فى الارض
مىپندارند، اما آن همه جناياتى را كه در جاهليت مرتكب شدند و خونهاى بيگناهانى را
كه در دوران حكومتشان ريختند و نوزادان معصومى را كه با دست خود زير خاك پنهان
كردند مطابق با حق و عدالت!، لعنت خدا بر آنها باد كه نه گوش شنوا دارند و نه چشم
بينا!.
در روايتى از امام على بن الحسين ع مىخوانيم كه به فرزندش امام باقر ع
فرمود:"
اياك و مصاحبة القاطع لرحمة، فانى وجدته ملعونا فى كتاب اللَّه عز و جل فى
ثلاث مواضع: قال اللَّه عز و جل فَهَلْ
عَسَيْتُمْ.
..":" فرزندم از دوستى با افرادى كه پيوند خويشاوندى را قطع كرده و
نسبت به ارحام خود بد رفتارى مىكنند بر حذر باش كه من آنها را در سه آيه از قرآن
ملعون يافتم، سپس آيه مورد بحث را تلاوت فرمود ..." [1]" رحم" در اصل به معنى" جايگاه
جنين" در شكم مادر است، سپس اين تعبير به تمام خويشاوندان اطلاق شده است به
خاطر اينكه از رحم واحدى نشات گرفتهاند.
در حديث ديگرى از رسول خدا مىخوانيم: ثلاثة لا يدخلون الجنة مدمن خمر و مدمن
سحر و قاطع رحم:" سه گروهند كه هرگز داخل بهشت نمىشوند، شرابخواران، ساحران
و قاطعان رحم" [2]
[1]" اصول كافى" جلد 2 باب
من تكره مجالسته حديث 7- اما دو آيه ديگر كه در ذيل حديث آمده يكى آيه 25 سوره رعد
و ديگرى 27 بقره كه در يكى لعن صريحا آمده، و در ديگرى كنايتا.
[2]" خصال صدوق" مطابق نقل
تفسير نمونه جلد 5 صفحه 41.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 466