responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 27

داشته باشد، و نتيجه آن تركيب ذات پاك خدا است، در حالى كه دلائل عقلى و نقلى گواه بر بساطت و احديت وجود او است، چرا كه جزء مخصوص به موجودات امكانيه است.

سپس مى‌افزايد:" انسان كفران كننده آشكارى است" (إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ مُبِينٌ‌).

اين همه نعمتهاى الهى سراسر وجود او را احاطه كرده كه پنج بخش آن در آيات پيشين گذشت با اينحال بجاى اينكه سر بر آستان خالق و ولى نعمت خود بسايد راه كفران پيش گرفته به سراغ مخلوقاتش مى‌رود.

***
در آيه بعد براى محكوم كردن اين تفكر خرافى از ذهنيات و مسلمات خود آنها استفاده مى‌كند، چرا كه آنها جنس مرد را بر زن ترجيح مى‌دادند، و اصولا دختر را ننگ خود مى‌شمردند، مى‌فرمايد:" آيا از ميان مخلوقاتش دختران را براى خود انتخاب كرده و پسران را براى شما"؟! (أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَناتٍ وَ أَصْفاكُمْ بِالْبَنِينَ‌).

به پندار شما مقام دختر پائين‌تر است، چگونه خود را بر خدا ترجيح مى‌دهيد؟ سهم او را دختر، و سهم خود را پسر مى‌پنداريد؟! درست است كه زن و مرد در پيشگاه خدا در ارزشهاى والاى انسانى يكسانند، ولى گاه استدلال به ذهنيات مخاطب تاثيرى در فكر او مى‌گذارد كه وادار به تجديد نظر مى‌شود.

***
باز همين مطلب را به بيان ديگرى تعقيب كرده مى‌گويد:" هر گاه يكى از آنها را به همان چيزى كه براى خداوند رحمن شبيه قرار داده بشارت دهند صورتش از فرط ناراحتى سياه مى‌شود، و مملو از خشم و غضب مى‌گردد"!

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست