نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 230
خود آيتى و نشانهاى از علم و حكمت و قدرت بىپايان مبدأ آفرينش است.
ولى چرا گروهى دهها سال در لابلاى اين آيات رفت و آمد دارند، و كمترين آگاهى حتى
از يكى از آنها ندارند؟ دليلش همان است كه قرآن مىگويد:
" اين آيات مخصوص طالبان ايمان و يقين و صاحبان انديشه و فكر است"
براى آنها كه درهاى قلب خود را گشوده و با تمام وجود تشنه يقين و علم و دانشند،
حتى كمترين حركت و كوچكترين موجود را از نظر دور نمىدارند، و ساعتها در آن
مىانديشند، و از آن نردبانى مىسازند براى ارتقاء به سوى" اللَّه" و
دفترى براى" معرفت كردگار" و با او به راز و نياز مىپردازند و جام دل
را از باده عشقش لبريز مىكنند.
***
در آيه بعد از" سه موهبت بزرگ" كه هر يك نقش مهمى در حيات انسان
و موجودات زنده ديگر دارد، و هر يك آيتى از آيات خدا است، نام مىبرد: مساله"
نور" و" آب" و" هوا" مىفرمايد:" در آمد و شد شب و
روز، و رزقى را كه خداوند از آسمان نازل كرده و به وسيله آن زمين را بعد از مرگش
حيات بخشيده، و همچنين در وزش بادها، نشانههايى است براى جمعيتى كه تعقل و انديشه
مىكنند" (وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ ما
أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ
مَوْتِها وَ تَصْرِيفِ الرِّياحِ آياتٌ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ).
مساله نظام" نور و ظلمت" و آمد و شد شب و روز كه هر يك با نظم خاصى
جانشين و خليفه ديگرى مىشود بسيار حساب شده و شگفتانگيز است، هر گاه روز دائمى
بود يا فوق طولانى آن قدر حرارت بالا مىرفت كه تمام موجودات زنده مىسوختند، و هر
گاه شب جاويدان بود و يا بسيار طولانى همه از شدت سرما منجمد مىشدند!.
اين احتمال در تفسير آيه نيز وجود دارد كه اختلاف به معنى جانشينى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 230