نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 164
است [1] شاهد
ديگر براى تفسير دوم رواياتى است كه از شخص پيامبر اسلام ص نقل شده كه"
دخان" را تفسير به دودى كرده كه در آستانه رستاخيز جهان را فرا مىگيرد،
مانند روايتى كه" حذيفه بن يمان" از پيامبر ص نقل مىكند كه چهار چيز را
از نشانههاى نزديك شدن قيامت ذكر فرمود: اول ظهور دجال و ديگر نزول عيسى، و سوم
آتشى كه از قعر سرزمين" عدن" برمىخيزد و" دود".
حذيفه سؤال مىكند: يا رسول اللَّه (ص) و ما الدخان فتلا رسول اللَّه (ص)
فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ، يملأ ما بين المشرق و المغرب، يمكث اربعين يوما و ليلة،
اما المؤمن فيصيبه منه كهيئة الزكمة، و اما الكافر بمنزلة السكران يخرج من منخريه
و اذنيه و دبره.
" اى رسول خدا! منظور از اين دخان چيست؟ پيامبر ص در پاسخ آيه شريفه فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ را تلاوت فرمود، سپس افزود:
دودى است كه ميان مشرق و مغرب را پر مىكند و چهل شبانه روز باقى مىماند، اما
مؤمن حالتى شبيه زكام به او دست مىدهد، و اما كافر شبيه مست خواهد شد، و دود از
بينى و گوشها و پشت او بيرون مىآيد" [2] در حديث ديگرى از" ابو مالك اشعرى" از رسول خدا
ص آمده است:
ان ربكم أنذركم ثلاثا: الدخان ياخذ المؤمن منه كالزكمة، و ياخذ الكافر فينفخ
حتى يخرج من كل مسمع منه، و الثانية الدابة، و الثالثة الدجال:
" پروردگار شما، شما را به سه چيز انذار كرده است: دخان (دود) كه اثرش در
مؤمن همچون زكام است، و اما كافر تمام جسمش باد مىكند و دود از تمام منافذ بدنش
بيرون مىآيد، و دوم دابة الارض، و سوم دجال" [3]
[1] راغب در مفردات مىگويد البطش هو
تناول الشيء بصولة" بطش به معنى گرفتن چيزى با قدرت است" كه معمولا
مقدمه مجازات مىباشد.