نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 163
خواهد داشت.
2- منظور از" دخان مبين" همان دود غليظى است كه در پايان جهان و در
آستانه قيامت صفحه آسمان را مىپوشاند، و نشانه فرا رسيدن لحظات آخر دنياست و
سرآغاز عذاب اليم الهى براى ظالمان و مفسدان است.
در اينجا اين گروه ستمگر از خواب غفلت بيدار مىشوند و تقاضاى رفع عذاب و
بازگشت به زندگى عادى دنيا مىكنند كه دست رد به سينه آنها زده مىشود.
مطابق اين تفسير دخان معنى حقيقى خود را دارد، و مضمون اين آيات همان است كه
در آيات ديگر قرآن آمده كه گنهكاران و كافران در آستانه قيامت يا در خود قيامت
تقاضاى برطرف شدن عذاب و بازگشت به دنيا مىكنند ولى از آنها پذيرفته نمىشود [1] تنها مشكلى كه
اين تفسير دارد اين است كه با جمله إِنَّا
كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلًا إِنَّكُمْ عائِدُونَ:" ما كمى عذاب را برطرف مىسازيم اما شما بار ديگر باز مىگرديد"
سازگار نيست، چرا كه در پايان جهان يا در قيامت مجازات الهى تخفيف نمىيابد تا
مردم به حالت كفر و گناه بازگردند.
اما اگر اين جمله را به صورت يك قضيه شرطيه معنى كنيم هر چند كمى مخالف ظاهر
است مشكل برطرف مىشود، زيرا مفهوم آيه چنين مىشود: هر گاه ما كمى عذاب را از
اينها برطرف كنيم باز راه نخست را پيش مىگيرند كه در حقيقت شبيه آيه 28 سوره
انعام است وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا
عَنْهُ:" اگر آنها به دنيا بازگردند باز اعمالى
را كه از آن نهى شدند تكرار مىكنند".
از اين گذشته تفسير البطشة الكبرى (مجازات سخت و سنگينى) به حوادث روز بدر
بعيد به نظر مىرسد، اما با مجازاتهاى قيامت كاملا متناسب