نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 98
نه از اين جهت كه دعوت او پيچيدگى داشت، و نشانهها و دلائل او كافى نبود،
بلكه به خاطر ادامه خودكامگيها، سرسختى نشان داديد، و پيوسته اظهار شك و ترديد
نموديد.
سپس براى اينكه خود را از هر گونه تعهد و مسئوليت خلاص كنيد و به خودكامگى و
هوسرانى خويش ادامه دهيد" هنگامى كه يوسف از دنيا رفت گفتيد هرگز خداوند بعد
از او رسولى مبعوث نخواهد كرد" (حَتَّى إِذا
هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا).
و به خاطر اين روش نادرستتان مشمول هدايت الهى نشديد، آرى" اينگونه
خداوند هر اسرافكار ترديد كننده وسوسهگر را گمراه مىكند" (كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ).
شما از يك سو راه اسراف و تجاوز از حدود الهى را پيش گرفتيد، و از سوى ديگر در
همه چيز شك و ترديد و وسوسه نموديد، و اين دو كار سبب شد كه خداوند دامنه لطفش را
از شما بر گيرد، و شما را در وادى ضلالت رها سازد، و جز اين سرنوشتى در انتظارتان
نبود.
اكنون هم اگر در برابر دعوت موسى همان روش را پيش گيريد و به بحث و تحقيق
نپردازيد، ممكن است او پيامبرى باشد از سوى خدا اما نور هدايتش هرگز بر قلوب مستور
و محجوب شما نتابد.
***
آيه بعد به معرفى" مسرفان مرتاب" پرداخته مىگويد:" آنها
كسانى هستند كه در آيات الهى بدون اينكه دليلى براى آنها آمده باشد به مجادله
برمىخيزند" (الَّذِينَ يُجادِلُونَ
فِي آياتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ) [1]
[1] با اينكه" الذين" بدل
از" مسرف مرتاب" است و" مبدل منه" مفرد مىباشد بدل آن جمع
آمده، زيرا نظر به فرد مشخص نيست، بلكه جنس است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 98