نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 97
تفسير: متكبران جبار از درك صحيح محرومند
در اين آيات هم چنان سخنان مؤمن آل فرعون ادامه مىيابد:
در يك بررسى اجمالى در آيات گذشته و آينده و آيات مورد بحث چنين به نظر مىرسد
كه" مؤمن آل فرعون" براى نفوذ در قلب تيره فرعون و فرعونيان و زدودن
زنگار كبر و كفر از آنها سخنان خود را در پنج شكل و مقطع مطرح كرد:
" مقطع اول" سخنان دو جانبه و احتياط آميز و دعوت آن قوم كافر
طغيانگر به پرهيز از ضرر محتمل بود دائر بر اينكه" اگر موسى دروغ بگويد دامن
خودش را مىگيرد، و اگر راست بگويد دامان ما را مىگيرد، بترسيد و احتياط را از
دست ندهيد".
در" مقطع دوم" آنها را به سير و مطالعه در احوال اقوام پيشين دعوت
مىكند، و از اينكه آنها نيز گرفتار چنان سرنوشت شومى شوند آنها را بر حذر
مىدارند.
در" مقطع سوم" كه در آيات مورد بحث مطرح شده قسمتى از تاريخ خودشان
را متذكر مىشود، تاريخى كه چندان فاصله از آنها ندارد و روابط و پيوندهاى آن به
هم نخورده است، و آن مساله نبوت" يوسف" است كه از اجداد موسى بود، و طرز
برخورد آنها با دعوت او را مطرح مىكند.
در آيه اول مىگويد:" پيش از اين، يوسف با دلائل روشن براى هدايت شما
آمد" (وَ لَقَدْ جاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ
بِالْبَيِّناتِ) [1]" اما شما هم چنان در دعوت او شك و ترديد داشتيد"
(فَما زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جاءَكُمْ
بِهِ).
[1] تنها موردى كه در قرآن دلالت بر
نبوت" يوسف" دارد اين آيه است هر چند در سوره يوسف نيز اشاراتى به اين
معنى هست اما صراحتى ندارد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 97