نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 92
خداوند براى شما وجود ندارد، و هر كس را خداوند (بخاطر اعمالش) گمراه سازد،
هدايت كنندهاى براى او نيست.
تفسير: من به شما اخطار مى كنم!
مردم مصر به حكم اينكه در آن زمان نيز نسبتا متمدن و با سواد بودند گفتگوهاى
مورخان را در باره اقوام پيشين، اقوامى همچون قوم نوح و عاد و ثمود كه سرزمين آنها
غالبا فاصله زيادى از آنها نداشت شنيده بودند، و از سرنوشت دردناك آنها كم و بيش
خبر داشتند.
لذا مؤمن آل فرعون بعد از آنكه با نقشه قتل موسى به مخالفت پرداخت و با مقاومت
سرسختانه فرعون روبرو شد كه دستور قتل را مجددا تاييد كرد دست از تلاش و كوشش خود
بر نداشت، و نمىبايست بردارد، لذا به اين فكر افتاد كه اين بار دست اين قوم سركش
را گرفته و به اعماق تاريخ پيشينيان ببرد، و آنها را از تكرار چنان مصائبى در مورد
خودشان بيم دهد، شايد بيدار شوند و در تصميم خود تجديد نظر كنند، سخن خود را از
اينجا شروع كرد" و گفت: اى قوم من! من بر شما از روزى همانند روز مجازات
اقوام پيشين مىترسم" (وَ قالَ
الَّذِي آمَنَ يا قَوْمِ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ مِثْلَ يَوْمِ الْأَحْزابِ).
***
سپس به شرح اين سخن پرداخت و گفت" من از عادت شومى همانند عادت قوم
نوح و عاد و ثمود و كسانى كه بعد از آنها بودند بيمناكم" (مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ
الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ) [1]
[1] داب (بر وزن ضرب) در اصل به معنى
ادامه سير است و دائب به موجودى گفته مىشود كه به سير خود ادامه مىدهد سپس به هر
عادت مستمرى اطلاق شده و منظور در اينجا از
دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ .... عادت مستمرى است كه
آنها داشتند و آن استمرار بر شرك و طغيان و ظلم و كفران بود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 92