نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 90
در مقابل بت پرستان لجوج و بيرحم و كينهتوز ايفا كند.
به هر حال آنچه بعضى از جاهلان و ناآگاهان پنداشتهاند كه تقيه مخصوص مذهب
شيعه است، يا تقيه نشانه ضعف و زبونى است، كاملا بىاساس و دور از منطق است، تقيه
در تمام مكتبها بدون استثنا وجود دارد.
براى توضيح بيشتر به جلد دوم همين تفسير صفحه 373 (ذيل آيه 28 آل عمران) و جلد
يازدهم صفحه 423 (ذيل آيه 106 سوره نحل) مراجعه فرمائيد.
3- صديقون كيانند؟
در بعضى از روايات از پيغمبر گرامى اسلام نقل شده:
الصديقون ثلاثه" حبيب النجار" مؤمن آل يس الذى يقول" فاتبعوا
المرسلين اتبعوا من لا يسالكم اجرا" و" حزقيل" مؤمن آل فرعون
و" على بن ابى طالب" (ع) و هو افضلهم:
" نخستين تصديق كنندگان (پيامبران بزرگ) سه كس بودند: حبيب نجار، مؤمن آل
يس همان كسى كه به مردم (انطاكيه) مىگفت از فرستادگان خدا پيروى كنيد، از كسانى
پيروى كنيد كه پاداشى از شما نمىخواهند و خود هدايت يافتهاند، و حزقيل مؤمن آل
فرعون، و على بن ابى طالب ع و او از همه برتر است".
اين حديث هم در منابع شيعه و هم در منابع اهل سنت به چشم مىخورد" [1] و به راستى اين
هر سه در بحرانىترين لحظات به پيامبران الهى ايمان آوردند و پيشگام و پيشقدم
بودند و شايسته نام صديقند، آنها در راس كسانى قرار دارند كه پيامبران الهى را
تصديق كردند، مخصوصا على ع كه از آغاز عمر تا پايان همواره يار و ياور پيامبر
اسلام ص بود، و در حيات پيامبر و حتى بعد از رحلت او فداكارى و ايثارگرى را به
آخرين حد ابراز داشت.
[1]" صدوق" در"
امالى" و" ابن حجر" نيز آن را در فصل ثانى از باب 9 از"
صواعق" آورده است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 90