نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 89
در فكر جباران نفوذ كند و نقشههاى آنها را دگرگون سازد؟! آيا اگر مؤمن آل
فرعون از روش تقيه استفاده نمىكرد هرگز توانايى انجام اين خدمات را داشت؟
لذا در حديثى از امام صادق ع آمده است:
التقية ديني و دين آبائي، و لا دين لمن لا تقية له، و التقية ترس اللَّه فى
الأرض، لأن مؤمن آل فرعون لو أظهر الإسلام لقتل:
" تقيه دين من و دين پدران من است، كسى كه تقيه ندارد دين ندارد، تقيه
سپر خداوند در روى زمين است، چرا كه اگر مؤمن آل فرعون ايمان خود را اظهار داشته
بود كشته مىشد" [1] مخصوصا در زمانى كه جمعيت مؤمنان در منطقهاى در اقليت باشند و در چنگال
اكثريتى بىمنطق و بيرحم گرفتار شوند هيچ عقلى اجازه نمىدهد كه با اظهار ايمان جز
در مورد ضرورت نيروهاى فعال خود را به هدر دهند، بلكه بايد در اين مقطع خاص با
كتمان عقيده نيروها را متشكل و متمركز و براى قيام نهايى آماده سازند.
شخص پيامبر اسلام ع در آغاز قيامش در مدت چند سال دعوت پنهانى داشت و از همين
روش استفاده مىكرد، و بعد از مدتى كه يارانش فزونى گرفتند و هسته بندى اصلى محكم
شد اسلام را رسما اعلام نمود.
در ميان پيامبران ديگر ابراهيم ع با تمام شجاعت و قهرمانى كه داشت به هنگام
تصميم بر شكستن بتها از روش تقيه استفاده كرد و برنامه خود را از بت پرستان كتمان
نمود، و گرنه هرگز موفق نمىشد.
ابو طالب عموى پيامبر اسلام ص شايد تا آخر عمر روش تقيه را از دست نداد، تنها
در مقطعهاى خاصى ايمان خود را آشكار ساخت، ولى در مواقع ديگر صريحا چيزى نمىگفت
تا بتواند نقش مؤثر خود را در حفظ جان پيامبران ص
[1]" مجمع البيان" جلد 8
صفحه 521 (ذيل آيات مورد بحث)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 89