نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 76
برگزيديم.
آرى هميشه سردمداران كفر براى خنثى كردن دلائل صدق مردان حق بر چسبهاى دروغين
از اين قبيل پيدا مىكردند كه امروز هم نمونههاى فراوانى از آن با چشم خود
مىبينيم.
قابل توجه اينكه نام سه كس در اين آيه آمده است كه هر كدام مظهر و سمبل چيزى
بودند:
" فرعون" سمبل طغيان و سركشى و حاكميت ظلم و جور.
" هامان" مظهر شيطنت و طرحهاى شيطانى.
و" قارون" مظهر ثروتمند ياغى و استثمارگر كه براى حفظ ثروت خويش از
هيچ كارى ابا نداشت.
به اين ترتيب موسى ع مامور بود به ظلم حاكمان بيدادگر، و شيطنت سياستمداران
خائن، و تعدى ثروتمندان مستكبر پايان دهد و جامعهاى بر اساس عدالت و داد از نظر
سياسى و فرهنگى و اقتصادى بسازد، اما آنها كه منافع نامشروعشان در خطر بود سخت به
مقاومت برخاستند.
***
آيه بعد بخشى از طرحهاى شيطانى آنها را بازگو كرده، مىگويد:
" هنگامى كه حق از نزد ما به سراغ آنها آمد بجاى اينكه آن را مغتنم
بشمرند به مقابله برخاستند، و گفتند: پسران كسانى را كه با موسى ايمان آوردهاند
به قتل برسانيد، و زنانشان را (براى اسارت و خدمت) زنده بگذاريد"! (فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِنا قالُوا
اقْتُلُوا أَبْناءَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ وَ اسْتَحْيُوا نِساءَهُمْ).
اين تعبير نشان مىدهد كه مساله قتل فرزندان پسر و زنده نگهداشتن دختران تنها
در دوران قبل از تولد موسى ع نبوده، بلكه بعد از قيام و نبوت او نيز
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 76