نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 484
به هر حال نه تنها در موضوع تولد فرزندان كه در همه چيز مشيت خداوند حاكم مطلق
است، و او قادرى است آگاه و حكيم كه علم و قدرتش با هم قرين است، لذا در پايان آيه
مىافزايد:" او دانا و قادر است" (إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ).
توجه به اين نكته نيز لازم است كه" عقيم" از ماده" عقم"
(بر وزن بخل و همچنين بر وزن فهم) در اصل به معنى خشكى و يبوست است كه مانع از
قبول اثر مىشود، و زنان عقيم به زنانى مىگويند كه رحم آنها آمادگى براى پذيرش
نطفه مرد و پرورش فرزند ندارد، بادهاى" عقيم" را از اين جهت عقيم
مىگويند كه قادر بر پيوند ابرهاى بارانزا نيست، و روز" عقيم" به روزى
گفته مىشود كه سرور و شادى در آن نباشد، و اينكه از روز قيامت به عنوان" يوم
عقيم" ياد شده به خاطر آن است كه روزى بعد از آن نيست كه بتوانند به جبران
گذشته بپردازند.
و بالآخره اگر به غذاهايى كه ميكرب آنها كاملا كشته شده" معقم"
مىگويند به خاطر آن است كه اين موجودات مضر ديگر در آن پرورش نمىيابند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 484