responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 484

به هر حال نه تنها در موضوع تولد فرزندان كه در همه چيز مشيت خداوند حاكم مطلق است، و او قادرى است آگاه و حكيم كه علم و قدرتش با هم قرين است، لذا در پايان آيه مى‌افزايد:" او دانا و قادر است" (إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ).

توجه به اين نكته نيز لازم است كه" عقيم" از ماده" عقم" (بر وزن بخل و همچنين بر وزن فهم) در اصل به معنى خشكى و يبوست است كه مانع از قبول اثر مى‌شود، و زنان عقيم به زنانى مى‌گويند كه رحم آنها آمادگى براى پذيرش نطفه مرد و پرورش فرزند ندارد، بادهاى" عقيم" را از اين جهت عقيم مى‌گويند كه قادر بر پيوند ابرهاى باران‌زا نيست، و روز" عقيم" به روزى گفته مى‌شود كه سرور و شادى در آن نباشد، و اينكه از روز قيامت به عنوان" يوم عقيم" ياد شده به خاطر آن است كه روزى بعد از آن نيست كه بتوانند به جبران گذشته بپردازند.

و بالآخره اگر به غذاهايى كه ميكرب آنها كاملا كشته شده" معقم" مى‌گويند به خاطر آن است كه اين موجودات مضر ديگر در آن پرورش نمى‌يابند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 484
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست